2017. március 18., szombat

Matt Haig - Miért ​érdemes életben maradni?

Matt Haig
Miért érdemes életben maradni?


Fülszöveg
A ​huszonnégy éves Matt Haig világa egyik pillanatról a másikra összeomlott. Egyszerűen nem látta, hogyan tudna tovább élni. Ez a könyv annak története, hogyan jutott túl a krízisen, hogyan lett úrrá a betegségen, ami majdnem tönkretette, és hogyan tanult meg újra élni.
A Miért érdemes életben maradni? nem csupán egy memoár, hanem megható, vicces és örömteli vizsgálata annak, hogyan éljünk jobban, szeressünk jobban, és hozzuk ki a legtöbbet az életből és önmagunkból.
Matt Haig (1975) angol író, újságíró, számos díjnyertes felnőtt- és ifjúsági regény szerzője. Könyvei közel harminc nyelven olvashatók. Feleségével és két gyermekével Yorkban él.
"Utálom a depressziót. Félek tőle. Sőt rettegek. Ugyanakkor a depresszió tett azzá, aki vagyok. És ha nekem ez az élet érzésének ára, akkor ezt az árat kell megfizetnem.
Elégedett vagyok pusztán azzal, hogy vagyok."

Véleményem

Matt Haig megrendítő memoárja életének egyik leggyötrelmesebb időszakát veszi fókuszba. Egy betegséget, név szerint a depressziót. Az író huszonnégy éves kora óta küzd depresszióval és szorongással. Matt Haig betekintést enged a betegséggel való hosszas küzdelmébe, belül lejátszódó folyamataiba, a maga szépirodalmi stílusában. Tehát hogyha valaki a cím alapján egy felszínes, álpszichológiai idézetcsokorra számít, ami tuti receptet ad a kérdésre: Miért érdemes életben maradni?”, az csalódni fog. Ez egy elsősorban irodalmi mű, amiben Matt Haig hihetetlenül bártan kitárulkozik olvasója előtt és elmeséli saját tapasztalatait.

Én személy szerint mindig is vonzódtam a pszichológiához és a pszichés / neurológiai betegségekhez. Ahogyan Matt is rávilágít emlékiratában: a depresszió mibenlétéről és gyógymódjáról egyelőre vajmi keveset tudunk. Az agy feltérképezése még kezdeti stádiumban van, ami megnehezíti a depresszió okainak és gyógymódjának azonosítását is. Nézzünk magunkba és tegyük fel a kérdést: hogyan birkóznánk meg mi egy olyan betegséggel, amivel kapcsolatban az orvosaink is csak a homályban tapogatódznak, amire nincsen gyógymód, csupán olyan szerek, amik tompítják a tüneteket? Matt mesél nekünk tüneteiről, és elmondja, hogy milyen szerek és tevékenységek segítettek neki a felépülésében és milyen módon.


A memoár a tapasztalatok megosztásán túl tartalmaz neurológiai, kémiai, statisztikai adatokat, amik színesítik a depresszióról adott leírást. Én Matt Haig könyvét egyetlen nap alatt faltam be, mert egyszerűen képtelen voltam letenni, részben az izgalmas kutatási eredmények miatt, amiket a kedves Író szerzett. A könyvből megtudjuk, hogy a társadalom hány százalékát érinti a betegség, milyen neműekre jellemzőbb, melyik agyi területek érintettek a betegség folyamán és milyen kutatásokat tűztek ki a kutatók a betegséggel kapcsolatban. Matt Haig-nek nem célja tudományos értekezést írni, viszont olyan adatokat oszt meg velünk, amik nagyban formálhatják gondolkodásmódunkat a depresszióval kapcsolatban. Úgy éreztem, a regény elsődleges célja az, hogy formálja az olvasó szemléletét, adott esetben reményt nyújtson a depresszióban szenvedőknek.


A regény olvasása közben úgy éreztem magam, mint akit beültettek az iskolapadba, hogy egy kiselőadást tartsanak neki a depresszióról, majd egy szimulációnak vessék alá. A könyv olvasása közben többször úgy éreztem, mintha az elbeszélővel együtt én is megélném a tudatállapot szétbomlását. Sokkolt. Nyomasztott. Vacakul éreztem magam utána. Viszont olyan maradandó élményt nyújtott a számomra, amitől semmi pénzért nem válnék meg. A jövőben még biztosan vissza fogok térni ehhez a könyvhöz, mert abszolút nem az „egyszer olvasós” kategóriába tartozik. Minden egyes leírt sornak jelentése van, képes az agyunkba hatolni és méregként megzavarni elménket. Kaptam Matt Haigtől egy kis szeletet a depresszió tortájából, amiért hihetetlen hálás vagyok Neki. Emellett hálás vagyok, amiért a Park kiadó lehetővé tette, hogy ez a könyv magyar nyelven is megjelenjen és én elolvashassam. Hatalmas köszönet ezért a kiadónak!

Hogyha esetleg Téged is érdekel a depresszió, szeretnél többet megtudni erről a betegségről, vagy valaki a környezetedben hasonló helyzetben van, érdemes elolvasnod ezt a könyvet. Ahogyan már említettem a Miért érdemes életben maradni? nem szakkönyv, viszont sok olyan dologra rávilágíthat, amit eddig nem is sejtettél erről a betegségről. Van, akik úgy gondolhatják, hogy ez a könyv nem hiteles. Én őszintének éreztem Matt minden egyes leírt szavát az elejétől a végéig. Hatással volt rám, és olyan gondolatokat ültetett el a fejemben, amikről később szívesen beszélgettem másokkal. Szóval inspirációban nincs hiány, ahogyan érzelmekben, megrendítő vallomásokban és izgalmakban sem. A Miért érdemes életben maradni? egy érdekfeszítő olvasmány volt számomra, amit szívesen ajánlanék bárkinek, de tényleg! Legyetek bátrak, és merjetek Matt Haig fejébe bújni, megküzdeni a csatáit és vele együtt levonni a tanulságokat!
Ella Fisher

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése