2017. november 5., vasárnap

Tomcsik Nóra - A változások kora

Tomcsik Nóra
A változások kora


Fülszöveg
Anglia ​az 1910-es évek hajnalán.
A szegény sorsú Henry, abban a reményben, hogy pénzt és rangot szerezve elveheti a gróf kisasszony Sarah-t, Londonba utazik. Sarah azonban választás előtt áll. Az egyszerűbb életet választja-e Henryvel, vagy elfogadja a birtok új örökösének, Jacobnak házassági ajánlatát és ezzel a grófnői címet? Bátyja, George ugyanis lemond örökségéről és papnövendék lesz Lancesterben, ahol hamarosan megismeri a tragikus körülmények közt elárvult, ám mindig derűs Annát. Mindeközben George és Sarah húga, a bájos és lázadó kamasz, Charlotte arról álmodozik, hogy Henry egy nap őt veszi el feleségül.
Mind az öten más-más tervekkel és ábrándokkal vágnak neki a körülöttük egyre gyorsabban változó világnak, ahol a társadalmi elvárások és előítéletek mellett leginkább önmagukkal kell újra és újra megküzdeniük.
A dolgok aztán váratlan fordulatot vesznek, mikor Henry New Yorkba érkezve radikális, rendszerellenes szervezkedések és lázongások közepébe csöppen. Az egyre aggasztóbb történések után Henry kénytelen arra a következtetésre jutni, hogy mindez csupán valami sokkal veszedelmesebb esemény előszele, mely így vagy úgy, de majd mindannyijuk életét megváltoztathatja.

Véleményem

Szép jó estét/reggelt/napot mindenkinek, aki ellátogatott hozzánk! A mai nap én, Ella jelentkezek egy magyar írónő könyvével, A változások kora című kalandregénnyel. A szerencsések egyike vagyok, akinek Tomcsik Nóra személyesen adta át művének egy recenziós példányát. Ezúton is szeretném még egyszer megköszönni Neked, Nóri a könyvet! Minden alkalommal, amikor egy magyar szerző könyvét olvasom, félek attól, mit fogok mondani, ha nekem nem tetszik az adott regény. Ez egy elég kellemetlen szituáció tud lenni számunkra, bloggereknek, ezért is esett le hatalmas kő a szívemről, amikor a történet felénél járva megbizonyosodtam afelől, hogy Nóra tökéletesen tudja, mit csinál, mit szeretne, és azt hogyan tudja elérni.

A változások kora egy izgalmas vegyülete a történelmi fikciónak és a kalandregény műfajának. A történet az 1910-es évek Angliájába röpít minket, ahol megismerkedhetünk Henry-vel és barátaival: Sarah-val, a példás magaviseletű lánnyal, aki főszereplőnk szívének hölgye; George-dzsal, Henry legjobb barátjával, aki az örökségéről lemondva papnövendéknek áll; Anna-val, az elárvult kislánnyal; Jacob-bal, George családi birtokának örökösével és Charlotte-tal, Sarah lázadó húgával. Ez a kis társaság rendkívül színes személyiségeket vonultat fel, akik egytől-egyig emberiek – megvannak a maguk hibáik és elbűvölő tulajdonságaik. Talán először éreztem azt, hogy egy sztori minden szereplője közel állt a szívemhez valamilyen szempontból. Úgy gondolom, hogy a történet igazi dinamikáját a szereplők és a köztük kialakuló kapcsolatok és intrikák adják, ami igazán megízesíti ezt az időutazó kapszulát.


Én egy olyan lány vagyok, aki sosem érezte a szívéhez közel a történelem nevezetű csodás tantárgyat, ám egészen jó kapcsolatot ápol a történelmi fikciókra épülő regényekkel. Tomcsik kisasszony is egy azok közül szerintem, akik képesek megszerettetni a történelmet olyanokkal, akiket kevésbé izgat. A történetbe csempészett humor és kaland biztosítja, hogy az olvasó ne egy dokumentumfilmben érezze magát. A háttérben elrejtett történelmi utalások valóságossá teszik az egész mesét: olyan elemek köszönnek vissza, mint a Titanic elsüllyedése, vagy éppen a munkásmozgalom. Izgalmas egy olyan fiú szemszögéből látni a világot, aki a társadalmi ranglétrán sikeresen menetel felfelé, így több rétegre is rálát, megismerkedik szokásaikkal és viselkedési normájukkal. A fiú bőrébe bújva részesei lehetünk egy személyzetnek, aminek feladata az arisztokraták kiszolgálása, lányokat szöktethetünk és még egy kereskedelmi hajó matrózaként is helyt állhatunk. A szó legkonkrétabb értelmében kalandos utazásnak nézünk elébe, hogyha a kezünkbe vesszük ezt a kötetet.

Saját szerkesztés

Tomcsik Nóra írói stílusa egy tökéletesen vasalt ingre emlékeztet, amibe nem lehet belekötni. A szöveg gördülékeny, korhű és szépen megfogalmazott. Kevés ilyen jellegű regényt olvastam életem során, de én még egy kis hasonlóságot is véltem felfedezni Jane Austen-nal – a nagy fanok, meglehet, erre rácáfolnának, de az én szememben a kettejük stílusa nagyon közel áll egymáshoz. Mondanám, hogy tökéletesen látszik a gyakorlat és a tapasztalat a kötet nyelvezetén, de hát… Ez az írónő első könyve, vagy mi a szösz. Biztos? Én egy mondatnyi nyomát sem éreztem, hogy ez egy elsőkötetes szerző műve lenne, ami megérdemel egy WOW-t!

"A tenger olyan, mint a nők. Gyönyörűek, de sokszor nagyon veszélyesek."
Kedvenc idézetem

Ahogyan már említhettem, a történet nagyon szerethető, a karakterek elevenek, szinte kilépnek a könyv lapjairól és teát hoznak neked, mégis egy kicsit több izgalmat el tudtam volna viselni. Tudom, tudom… Adrenalin-hajhász vagyok, és túl sokat várok el egy felvezető kötettől, de szeretem az ajkamat rágva pörgetni az oldalakat, nem tehetek róla. Félreértés ne essék, voltak a történetben jócskán jelenetek, amik edzésben tartották a vérkeringésemet, de egy nagyobb horderejű drámát is szívesen olvastam volna ebben a történelmi díszletben. Ettől függetlenül a történet szálai szépen összeértek, a történet jól építkezett, a befejezés pedig reménykeltő és hangulatfokozó volt, ami tökéletesen illett egy ilyen fikcióhoz.

Összességében csakis azt tudom mondani, hogy gratulálok Nórinak, valami igazán elegáns és kedves történetet sikerült alkotnia, ami könnyed kikapcsolódást jelenthet mindenkinek korhatár nélkül. Nem igazán tudok belekötni semmibe – bezzeg ebben általában jó vagyok. Hogyha kedves Olvasó egy összetett, kalandos regényre vágysz, nyugodt szívvel ajánlom neked Tomcsik Nóra könyvét. Szerintem ezzel nem foghatsz mellé.

Ella Fisher

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése