2019. június 30., vasárnap

Rácz-Stefán Tibor - Kapcsolatpróba /Elfutni nem szégyen.../

Rácz-Stefán Tibor
Kapcsolatpróba



Véleményem

Sziasztok! Ella a fedélzeten. Az előző hetekben kaptunk egy nagyon kedves üzenetet Rácz-Stefán Tibor írótól, aki felajánlott két recenziós példányt a blog számára (viszonylag) frissen megjelent könyvei közül. Ezúton is szeretnénk megköszönni Tibornak a lehetőséget és hogy gondolt ránk – nagyon jól esett nekünk. Ezúttal a Mikrofonpróba regény második részéről, a Kapcsolatpróbáról hoztam pár sort nektek. Leszögezném, hogy az első rész nekem kimondottan kellemes élmény volt, visszahozta a gimnáziumi évek színfoltjait, ezért már az utolsó sorok olvasása után tudtam, hogy folytatni szeretném a sztorit. Örülök, hogy immáron kezemben foghatom a második kötetet. Első rész vélemény: klikk.

A Kapcsolatpróba cselekménye a Mikrofonpróbában megismert zenei verseny köré épül, de a bevezetőhöz híven a karaktereken maradt az igazi fókusz. Áron, Hanna, Dávid, Máté és Xiara szemszögéből követhetjük végig az eseményeket. Most sem kaptam egetverő fordulatokat az írótól, ám azt el kell mondanom, hogy sokkal mozgalmasabbnak éreztem ezt a részt az előzőnél - ami számomra megdobta az olvasási élményt. Elengedtük a biztonságot jelentő cammogást és helyette normális, emberi tempóban haladtunk előre a finálé felé. A fordulatok helyett, az igazi izgalmat a szereplők magánéleti problémái jelentették, amit én simán megkajáltam. Hangulatában azonban tökéletesen egyezik az elődjével, szóval hogyha az elnyerte a tetszésedet, nem fog csalódást okozni a folytatás sem. 😉

"Igenis meg kell ragadniuk a lehetőségeket, különben évek múlva megbánnák, hogy nem tettek semmit."

Fő témánk az elfogadás. A történetben helyet kapott a homoszexualitás, biszexualitás, kínai és cigány kisebbségek – és az ezekhez fűződő nehézségek, amikkel a főszereplőknek szembe kell nézniük a mindennapokban. Rácz-Stefán Tibor minden mondatával igyekszik valósághű képet formálni az elnyomásról, ezzel meggyőzve olvasóját arról, hogy az elfogadás az első lépés a békés együttélés felé. Én teljes mértékben támogatom ezt az üzenetet, viszont úgy gondolom, hogy az iskolákban formálódó társadalmi és hierarchikus rendszerek ennél komplexebb dinamikával rendelkeznek – amíg a másik fél megalázásával tekintélyt és hatalmat szerezhet a csoportban egy serdülőkorban lévő gyerek, addig meg fogja találni a másik gyengepontját, lehet az illető heteroszexuális magyar származású fiatal is akár. Attól még hogy a kisebbséghez tartozó tiniknél könnyebb támadási felületet találni, nem jelenti, hogy ők jelentik az egyetlen célpontot. Ezzel nem azt mondom, hogy ezt negatívumként róttam fel, csak fontosnak tartottam erről szót ejteni a cikkben. A téma nagyon komplex, de abszolút dicséretes, hogy Tibor nem ragadt le a klisékkel teletűzdelt romantikus tini történeteknél, hanem valódi üzenetet próbál közölni könnyen emészthető csomagolásba burkolva.


Ahogyan már a régebbi bejegyzésemben írtam, kezdetekben Mátét tartottam az abszolút kedvencemnek, azonban a történet előrehaladtával mégis Xiara és Dávid emelkedett ki a többiek közül. Xiara és Dávid olyan fejlődésen ment keresztül, ami igazi példát mutat a fiataloknak, akiknek ezt a könyvet ajánlanám. Dávid a fenyegető szavak hatására erőt vesz magán és önvédelmet kezd tanulni, Xiara pedig megtanulja magát elfogadni egy kínai-magyar lányként és ezzel visszaszerzi megsebzett önbizalmát. Áron, Máté és Hanna kicsit statikusabb állapotban marad, nem tesznek igazi előrelépéseket, amit sajnáltam. Olvasás közben néhol úgy éreztem, hogy ebből a közegből én már egy picit kinőttem (ezért a hormontól túlfűtött fiatalok szereleméhes💕 fantáziái hamar fárasztóvá váltak). A Kapcsolatpróba célközönsége a 15-18 éves tanulók – akiket a szerző több ponton is tanítani szeretne. Ez pedig plusz pont, nagyon helyes! ✔

Tibor könyvei egyszerűen olvastatják magukat, nagyon szimpatikus az írói stílusa – tényleg szó szerint zabálom a könyveit. A történet olyan izgalmakat rejtett, amik miatt nehezen tudtam letenni a kötetet. Hogyha egy könnyed sztorira vágysz, ajánlom ezt a sorozatot – számomra minőségi szórakozást jelentett. Vajon számíthatunk harmadik felvonásra? ❔❓ Véleményem szerint a történet lezárt, szóval lehet túlzás lenne ezt tovább csavarni - de egyáltalán nem zárkózom el a folytatás gondolatától. Összességében nekem ez a rész jobban tetszett, mint az előző - Tibor fejlődése érezhető a történetvezetésen és a komplexitás növelésén keresztül is. Gratulálok, kedves Tibor! 👏


Ella Fisher

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése